آیا ترامپ برجام را پاره خواهد کرد؟

آیا ترامپ برجام را پاره خواهد کرد؟

روزنامه یو اس اِی تودی، در مقاله‌ای به بررسی رویکرد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا در قبال برجام پرداخته و تلاش کرده است به این سؤال پاسخ دهد که آیا وی می‌تواند توافق هسته‌ای با ایران را باطل کند یا خیر؟

ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود بارها توافق هسته‌ای با ایران را به سخره گرفته و تقبیح کرده بود.

روزنامه یو اس ای تودی، در این مقاله نوشته است ترامپ دو ماه پس از توافق هسته‌ای با ایران به‌شدت با آن  مخالفت کرده و چندی پیش نیز این توافق را «احمقانه‌ترین توافق در تمام دوران» خوانده بود.

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور منتخب امریکا نیز می‌گوید این توافقنامه پس از مشورت با متحدان ایالات‌متحده باید «پاره شود».

یو اس ای تودی در پاسخ به این سؤال که آیا ترامپ می‌تواند توافقنامه با ایران را پاره کند؟ نوشته است: بله؛ مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا، چهارشنبه گفته است: «این توافق تنها تا زمانی معتبر است که همه طرف‌ها از آن حمایت کنند.»

امریکا یکی از امضاکنندگان توافق هسته‌ای با ایران است. این توافق 23 تیر سال گذشته بین ایران و کشورهای گروه 1+5 شامل امریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آلمان در وینِ اتریش امضا شد.

و اما پاسخ کوبنده ی سران ایران به ترامپ:

در پی تهدید ترامپ به «پاره کردن» برجام، آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید کرده بودند: «ما البتّه برجام را ابتدائاً نقض نخواهیم کرد؛ این را همه بدانند! ما نقض نمی‌کنیم برجام را، لکن اگر طرف مقابل نقض کند که حالا همین‌طور این کسانی که نامزد ریاست جمهوری آمریکایند، مدام دارند تهدید می‌کنند که ما می‌آییم پاره می‌کنیم، نقض می‌کنیم، این‌ها اگر پاره کردند، ما آتش می‌زنیم.»

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران نیز در پی اعلام پیروزی ترامپ گفته بود: «هوشمندی ایران در توافق هسته‌ای این بود که برجام را نه به‌عنوان توافق با یک کشور یا یک دولت، بلکه به‌عنوان یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل تثبیت کرد که با تصمیم یک دولت قابل‌تغییر نیست.»

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، چهارشنبه گفت: «رئیس‌‏جمهور آیندۀ امریکا موظف به رعایت تعهد چندجانبۀ برجام است و ما یقین داریم که جامعۀ بین‏‌الملل نیز این توقع را از ایالت متحده امریکا خواهد داشت.»

ظریف، پنجشنبه در پاسخ به سؤالی دربارۀ وضعیت برجام پس از انتخاب دونالد ترامپ، به‌عنوان رئیس‌جمهور امریکا، گفت: «توافق هسته‌ای میان ایران و 1 + 5 فقط تفاهم‌نامه میان ایران و امریکا نیست، بلکه سایر کشورها مثل چین و روسیه نیز این توافق‌نامه را امضا کردند.»

 

نظرات مطلب

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

اگر زیبایی را آواز سر دهی، حتی در تنهایی بیابان، گوش شنوا خواهی یافت.

فکر کردن بسیار آسان است و عمل کردن بی‌نهایت دشوار. هیـچ چیـز در زندگـی مشکل‌تر از این نیست که انسان افکار خود را به عرصه عمل بگذارد.

درباره سايت

مرکز فرهنگی هنری روستای نصیر آباد فورگ

هیئت‌های مذهبی در طول تاریخ به‌‌خصوص در طول تاریخ تشیع در ایران، عامل اصلی گسترش فرهنگ اسلامی در بین مردم و نهادینه کردن آن بوده‌‌اند. رهبر معظم انقلاب راجع به این موضوع فرموده‌اند: «ما مسلمان‌ها و به‌خصوص ما شیعیان، امتیازی داریم که دیگر ملیت‌ها و ادیان این امتیاز را به قدر ما ندارند و آن عبارت است از اجتماعات دینی که به شکل روبه‌رو، چهره به چهره، نفس به نفس تشکیل می‌شود که این را در جاهای دیگر دنیا و در ادیان دیگر کمتر می‌شود پیدا کرد. هست؛ نه به این قوّت، نه به این وسعت، نه به این تأثیرگذاری و محتواهای راقی.» (۱۳۸۷/۴/۴)

شبکه های اجتماعی

آخرين نظرات

طبقه بندی موضوعی

بایگانی

نويسندگان

تصاوير منتخب

خلاصه آمار

سخن روز

افکار خلاق به منزله پله نردبان یک شغل است با تفکر خلاق می توانیم به صعود پردازیم هرچه پله نردبان بیشتر باشد، صعودمان هم بیشتر خواهد بود.